למה כדאי לך לקחת בקביעות חומצה פולית? • טור חובה

יש חשיבות רבה לצריכת הוויטמין עוד לפני שאשה מתעתדת ללדת, משום שהמומים הללו מתפתחים בשלבים של לפני הלידה המוקדמים, מומלץ להתחיל ליטול תוסף של חומצה פולית שלושה חודשים לפחות לפני
דר בני חן - מנהל תחום נשים No Comments on למה כדאי לך לקחת בקביעות חומצה פולית? • טור חובה

מה עלול לגרום חוסר בחומצה פולית? האם יש תסמינים שעשויים להעיד על חוסר בחומצה פולית? כמה זה מסוכן ובעייתי? מה המינון המומלץ • כל האמת על חומצה פולית

יש חשיבות רבה לצריכת הוויטמין עוד לפני שאשה מתעתדת ללדת, משום שהמומים הללו מתפתחים בשלבים של לפני הלידה המוקדמים, מומלץ להתחיל ליטול תוסף של חומצה פולית שלושה חודשים לפחות לפני
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"לפני הלידה היא כבר ידעה, כל הבדיקות הצביעו שמשהו עם העובר לא תקין בעליל, כשהיא הגיחה לאוויר העולם הכל היה ברור פגיעה חמורה בעמוד שידרה וספק אם אי פעם הפעוטה הזו תלך כאחד האדם", "הרופאים שאלו אותי מייד האם לקחתי חומצה פולית בימים שקדמו והתשובה היתה לא" כך מספרת חיה אמא לילדה פגועה.

אז מהי חומצה פולית? ומה עלול לגרום חוסר בחומצה פולית?
החומצה הפולית שייכת לוויטמינים מקבוצה B, והיא חיונית ליצירת כדוריות הדם האדומות ולפעילות תקינה של מערכת העצבים. מזה שנים רבות נחקר הקשר שבין צריכה מספקת של חומצה פולית לפני הלידה לבין ירידה בשכיחות המומים המולדים בצינור העצבי (NEURAL TUBE DEFECTS). על בסיס תוצאות המחקרים, המליץ השירות האמריקני לבריאות הציבור על צריכה גבוהה יותר מהקצובה של חומצה פולית, לכל אישה בגיל הפוריות.

יש חשיבות רבה לצריכת הוויטמין עוד לפני שאשה מתעתדת ללדת, משום שהמומים הללו מתפתחים בשלבים של לפני הלידה המוקדמים, מומלץ להתחיל ליטול תוסף של חומצה פולית שלושה חודשים לפחות לפני , ולהמשיך לקחת אותה לאורך תשעת החודשים – במיוחד בשליש הראשון  שבו נוצרים ומתפתחים איבריו של העובר.

חומצה פולית נמצאת, אמנם, גם במזונות מסוימים – כבד, תפוזים, בננות, ירקות ירוקי עלים כמו תרד, כרוב ועלי סלק – אבל רק 50% מכמות החומצה הפולית שנמצאת במזון נספגת בגוף. וחוץ מזה, בישול ואחסון פוגמים אף הם ביעילות של הוויטמינים ומקטינים את הכמות הנספגת לכ־10% בלבד. אין מנוס מלקיחת תוסף. לאחרונה שונו ההנחיות וההמלצה כעת היא לכל הנשים בגיל הפוריות ליטול חומצה פולית בכל יום.

מינון מומלץ
לנשים שאין להן סיבה לחשוב שמצבן לפני הלידה יהיה בסיכון גבוה, הכמות המומלצת היא 0.4 מ”ג של חומצה פולית ליום, באמצעות כדור אותו בולעים פעם ביום. החל מהחודש הרביעי מומלץ לעבור לטיפול בתכשיר משולב של ברזל +חומצה פולית 0.4 מ”ג עד שישה שבועות לאחר הלידה, כדי למנוע אנמיה.

לנשים בסיכון
לנשים שמצבן לפני הלידה בסיכון גבוה: או נשים שבעבר התגלה בעובר שלהן או בילוד מום פתוח בתעלה העצבית, שהן עצמן או אבי התינוק נולדו עם מום כזה, או עם רקע משפחתי של מום בתעלה העצבית – נמצאות בקבוצת סיכון. כך גם נשים שבעברן הפלות מרובות, שמקבלות טיפול נגד אפילפסיה, נשים עם סוכרת טרום הריונית, מחלת קרוהן או צליאק.

אלה זקוקות למינון חומצה פולית גבוה פי 10 מאשר נשים בסיכון נמוך , ולמשך שלושת החודשים הראשונים. המינון המקובל הינו 5-4 מ”ג חומצה פולית ליום, ולאחר מכן לעבור לתכשיר משולב של ברזל וחומצה פולית במינון הרגיל של 0.4 מ”ג. עדכני את הרופא שלך, הוא כבר ידע על מה להמליץ.

למה חשוב להימנע ממינון יתר? והאם ישנם תופעות בריאותיות נוספות המצריכות שמירה על רמה נאותה של חומצה פולית?
עד לפני שנים ספורות ההנחה הייתה שצריכת יתר של חומצה פולית אינה פוגעת בבריאות, אבל מאז השתנתה המגמה. חוקרים סבורים כיום כי העמסה של חומצה פולית מעבר למינון המומלץ אינה רק חסרת תועלת – היא אף עלולה להזיק. הכבד – כך מסבירים הרופאים – יכול לעבד חומצה פולית באיטיות יחסית. הפעילות האנזימטית האיטית גורמת לחוסר יעילות בטיפול בכמות גדולה של חומצה פולית – שכן הכמות הקיימת היא מעבר ליכולת הרוויה של האנזים המפרק את החומצה ויכולת פעולתו המקסימלית.

כאשר הכבד אינו יכול לטפל בעודף שהועמס עליו, נוצרת הצפה של הפלזמה בחומצה פולית, וזו עלולה להפריע לפעילות המערכת החיסונית ואפילו להגביר או להפעיל מצבי סרטן קיימים או מצבים טרום סרטניים. בנוסף, עודף חומצה פולית עלול לטשטש מחסור בוויטמין B12 ובכך להגביר את הסיכון למערכת העצבים. הקפידו, אם כך, על המינון שעליו ממליץ הרופא ואל תחרגו ממנו.

האזינו לתוכנית עניין משפחתי על חשיבות החומצה הפולית:



0 תגובות